Η Tamara de Lempicka αποτελεί έως και σήμερα μια από τις διασημότερες ζωγράφους όλων των εποχών, έχοντας αφήσει πίσω της ένα έργο, το οποίο αποτελεί μια ωδή στην Art Deco. Ήταν από τις λίγες γυναίκες που αναγνωρίστηκαν καλλιτεχνικά σε μια αντικειμενικά δύσκολη εποχή, ενώ κατάφερε να ζήσει μέσα από τη δουλειά της, γεγονός που σπάνιζε σε καλλιτέχνες της ίδιας περιόδου.
Οι ξεχωριστές γυναικείες φιγούρες που πρωταγωνιστούν στους πίνακες της, έχουν μια ιδιαίτερη γεωμετρία και αισθητική η οποία καταφέρνει να τις διατηρεί έως και σήμερα πιο σύγχρονες από ποτέ. Οι χαρακτήρες της εκπέμπουν δυναμισμό, ελευθερία κινήσεων, αυτοπεποίθηση και αισθητική, ενώ καταφέρνουν να μας δίνουν μαθήματα στυλ, άσχετα αν έχουν δημιουργηθεί σχεδόν εκατό χρόνια πρίν. Χαρακτηριστικά η ίδια είχε αναφέρει, ότι κάποιος θα μπορούσε να αναγνωρίσει τα έργα της ανάμεσα σε εκατοντάδες άλλα, και από ότι φαίνεται είχε μεγάλο δίκιο.
Η de Lempicka, διέθετε ένα ιδιαίτερα έντονο σεξουαλικό ταμπεραμέντο το οποίο αποτυπωνόταν, επάνω στα έργα της. Ήταν Bisexual, και αρκετές φορές είχε γίνει γνωστό ότι διατηρούσε σχέσεις με τα μοντέλα που ζωγράφιζε. Τα έργα της φλέρταραν συχνά με τα όρια της λογοκρισίας, αλλά η ίδια έδειχνε να μην ενδιαφέρεται καν. Έζησε μια έντονη ζωή, μέσα στην πολυτέλεια, ίσως ακριβώς όπως οι γυναίκες που ζωγράφιζε.
Είχε κερδίσει επάξια τον τίτλο “The Baroness with a Brush”, ενώ εκεί που όλοι έβλεπαν καθωσπρεπισμούς η Tamara απελευθέρωσε την σεξουαλικότητα των ’20s.
Αρκετοί καλλιτέχνες ανάμεσα τους και η Madonna την έχουν εξυμνήσει κατά τη διάρκεια της καριέρας τους, ενώ ανάμεσα στους φανατικούς συλλέκτες των έργων της συγκαταλέγονται οι Jack Nicholson και Barbra Streisand.
Σε περίπτωση λοιπόν που τριγυρνάς ανάμεσα σε έργα τέχνης είναι πολύ πιθανό να έχεις δει και εσύ τα αριστουργήματα της de Lempicka. Αλλά ας κάνουμε μια μικρή αναδρομή στα έργα της, και ας βρούμε κοινά με το σήμερα:
Portrait de Mrs. Bush | 1929–1929
Κάντο όπως η Mrs. Bush και επένδυσε σε ένα κόκκινο blazer, που θα κάνει τις μαύρες εμφανίσεις σου λίγο πιο ενδιαφέρουσες από ποτέ.
MYTHERESA | BLAZÉ MILANO
Autoportrait (Tamara in a Green Bugatti) | 1925
To 1929 της ζητήθηκε από το Γερμανικό περιοδικό μόδας Die Dame, να δημιουργήσει ένα δικό της πορτραίτο, και η ίδια ζωγράφισε τον εαυτό της μέσα σε μια πράσινη Bugatti, φορώντας δερμάτινο κράνος, γάντια και γκρί φουλάρι. Θεωρείται από τα πιο χαρακτηριστικά της έργα, αν και την παράσταση κλέβει η γοητευτική εκφραστικότητα του προσώπου της μαζί με το έντονο κόκκινο κραγιόν.
Girl in Green Dress | 1930
Portrait de Marjorie Ferry | 1932
Τα κοντά ξανθά μαλλιά αποτελούν ένα signature look, το οποίο ενώ απευθύνεται σε όλες, είναι σε θέση να αποθεώσει μόνο εκείνες που θα το υιοθετήσουν με βάση το εκρηκτικό ταμπεραμέντο τους. Τα κοντά μαλλιά είναι δημοφιλή, δίνουν τύπο και η Tamara γνώριζε αρκετά καλά πως να αποτυπώσει το συγκεκριμένο στυλ.
Kizette on the Balcony | 1927
Η Kizette ήταν για χρόνια ερωμένη της de Lempicka, ενώ απεικονίζεται σε πάρα πολλούς πίνακες της.
MANGO | KNITTED DRESS WITH OPENINGS
Χρύσα Αντωνιάδη