Για την Etta που όλες οι γυναίκες της οφείλουμε πολλά

DAILYCIOUS

DO NOT FEAR STAY HERE

Share

Γράφω σπάνια αφιερώματα. Η γυναίκα αυτή όμως δεν είναι απλά μια έμπνευση για μένα, είναι μια φωνή που μιλάει μέχρι και στα τελευταία μου κύτταρα. Νιώθω πως την ξέρω καλά, και εκείνη εμένα και ήταν απλώς μια κακή σύμπτωση που εμείς οι δυο δεν συναντηθήκαμε σε αυτή τη ζωή. 

Η Εtta δεν είχε την τέλεια φωνή της γενιάς της. Αν αγαπάς την τελειότητα η Etta δεν είναι για σένα. Είχε όμως όλα τα υπόλοιπα, εκτόπισμα, άποψη, μεγάλη φωνή, εργατικότητα, όραμα και αυτά την κάνουν στα μάτια μου την πιο πολυπόθητη γυναίκα. “Κακό” κορίτσι, με πολλά πάθη, άκρως ερωτική, τρομερά ερωτεύσιμη, είναι εκείνη η γυναίκα που θα περάσει δίπλα σου και ο κόσμος θα αρχίσει να κινείται σε slow motion. Δεν την ξεχνάς την Etta.

etta-jamesKαι επειδή εδώ μιλάμε πολύ για τις γυναίκες, η Etta δεν γίνεται να λείπει από την παρέα μας.

Ο 20ος αιώνας είναι πολύ τυχερός που είχε αυτή την ατίθαση, σκανδαλιστική, σκαμπρόζα, μα πάνω απ’ όλα ερμηνεύτρια Etta James. Κατάφερε με σκληρή δουλειά να τραγουδήσει όλα τα γνωστά είδη του καιρού της και να δώσει ανεπανάληπτες ερμηνείες για πάνω από 50 χρόνια. Στις 20 Ιανουαρίου 2012 η Etta άφησε τη τελευταία της πνοή μετά από άνιση μάχη με την λευχαιμία, αφήνοντας μια τεράστια κληρονομιά στην ανθρωπότητα και στο μουσικό σύμπαν.

Η Etta μεγαλώνει με την απουσία της φυσικής της μητέρας, άρα με γκουβερνάντες και συγγενείς. Ο πατέρας επίσημα άγνωστος αλλά οι φήμες τον φέρουν ως λευκό. Η ίδια διαρρέει ότι ήταν ο θρυλικός Rudolf “Minnesotta Fats” Wanderone, ένας 25χρονος άσος του σκοτεινού (υπο)κόσμου των μπιλιάρδων από την Νέα Υόρκη ο οποίος είχε υποσχεθεί ότι «θα τους στηρίζει οικονομικά με την προυπόθεση να μην αποκαλυφθεί ότι είναι ο πατέρας». Η James ποτέ δε ρώτησε τη μητέρα της ποιός ήταν ο πατέρας της αλλά γύρω στα 1987 λέγεται ότι τον συνάντησε για πρώτη και τελευταία φορά. Άλλωστε και την ίδια τη μητέρα της την αποκαλούσε «Η μυστηριώδης κυρία». 

Τα πρώτα μαθήματα στα φωνητικά της τα δίνει ο James Earle Hines, διευθυντής της χορωδίας σε εκκλησία Βαπτιστών στο Λος Άντζελες. Γρήγορα ξεχωρίζει κι έτσι η εκμετάλλευση αρχίζει από πολύ νωρίς αφού ένας απ’ αυτούς που είχαν αναλάβει τη φροντίδα της (η μητέρα της πάντα έλειπε με διάφορους αγαπητικούς) πρότεινε στην εκκλησία να τραγουδάει η μικρή και να παίρνουν ένα μικρό αντίτιμο για τις υπηρεσίες της. Η εκκλησία αρνείται αλλά εκείνος ξυπνάει τη μικρή στα άγρια χαράματα για να τραγουδάει στους συνδαιτημόνες των ολονύχτιων χαρτοπαιγνίων που έστηνε συνοδεία άφθονου αλκοόλ στο σπίτι. Η μικρή από τη τρομάρα και το φόβο έβρεχε το κρεβάτι της. Αργότερα η ίδια αποκαλύπτει ότι το τραύμα της επιβολής να τραγουδάει της προκάλεσε μια αιώνια απροθυμία να τργουδάει κατ’ απαίτησην! 

Το 1950 την αναλαμβάνει η φυσική της μητέρα και μετακομίζουν στο Σαν Φρανσίσκο. Μέσα σε δύο χρόνια η έφηβη James γοητεύεται από το doo-wop και φτιάχνει το κοριτσίστικο γκρούπ Creolettes. Τότε έρχονται σ’ επαφή με τον μουσικό και παραγωγό Johnny Otis (τον Έλληνα Γιάννη Βελιώτη) και ηχογραφούν το «Dance With Me, Henry» (1954) απάντηση στη μεγάλη επιτυχία της εποχής «Work With Me, Annie» του Hank Ballard. Υπογράφουν με την Modern Records και μετονομάζονται σε Peaches. Η Jamesetta με τον κατάλληλο αναγραμματισμό ακούει πλέον στο Etta James και το τραγούδι ανεβαίνει στη πρώτη θέση στα Hot Rhythm & Blues charts. Αμέσως γίνονται το εναρκτήριο γκρουπ στις συναυλίες του Little Richard στη περιοδεία του οποίου η ίδια παραδέχεται ότι «απόλαυσε εμπειρίες όχι και τις πιό κατάλληλες για ανηλίκους». Η σόλο καρριέρα είναι προ των πυλών για την έμπειρη πια Etta. Τέλη του 1960 αφήνει την Modern και υπογράφει με την Chess του Leonard Chess. Ατίθαση από μικρή ακολουθεί τις επιταγές της ζωής της μητέρας της και αλλάζει συνεχώς συντρόφους. Ο Bobby Murray ο οποίος περιόδευε μαζί της πάνω από 20 χρόνια εξιστορεί ότι είχε «βρεθεί» και με τον B. B. King. H ίδια πίστευε ότι το «Sweet Sixteen» του μπλουζμαν γράφτηκε για εκείνην.

119df1c7fdb3d254fade26d4aa48df1f-1706d0ca3d6a90b6cee343f29367a7cdΣτα τέλη του 1960 έρχεται το πρώτο της σόλο άλμπουμ «At Last!» με ποικιλλία ειδών να διατρέχουν τα τραγούδια του: jazz, blues, doo-wop και R & B! To ομώνυμο τραγούδι έμεινε ως η πιό αξιομνημόνευτη ερμηνεία του τραγουδιού αν και στην εποχή του δεν έτυχε και τόσο μεγάλης αποδοχής. Οι δίσκοι συνεχίζονται αλλά από το 1965 η καρριέρα της αρχίζει και φθίνει κι έτσι απομονώνεται μέχρι την επάνοδό της το 1967 που επανακάμπτει με πιό R & B ρεπερτόριο. Τότε ηχογραφεί και το «I’d rather go blind» που έγινε κλασσικό στη blues δισκογραφία.

Μέχρι τα τέλη των ‘70ς βρίσκεται στο προσκήνιο. Όμως, η εμπλοκή της με τα ναρκωτικά και το αλκοόλ (όπως οι περισσότερες καλλιτέχνιδες του είδους) την θέτει για την επόμενη δεκαετία έξω απ’ το χώρο. Η ουσιαστική της επανεμφάνιση γίνεται το 1989 όταν υπογράφει με την Island και αργότερα με την Electra με πλούσια παραγωγή δίσκων και πάλι σε ανάμικτα στυλ. Το 1993 γίνεται μέλος στο Rock And Roll Hall Of Fame και εκδίδει με την Private το δίσκο “Τhe Mystery Lady: Songs Of Billie Holiday” ξαναγυρίζοντας στα λημέρια της τζαζ και κερδίζοντας για την ερμηνεία της το πρώτο της Grammy.

H Etta James συμμετείχε στα καλύτερα τζαζ φεστιβάλ του κόσμου (Montreaux, Monterey, San Francisco), κέρδισε έξι Grammy και 17 Βlues Music Awards και το 2008 η Beyonce Knowles την ενσαρκώνει στο φιλμ Cadillac Records. Αξίζει να δεις αυτή την ταινία για πολλούς λόγους. Θα λατρέψεις την blues μουσική, θα ερωτευτείς κάθε λέξη της κινηματογραφικής Εtta και θα σκεφτείς πόσο λάθος εποχή γεννήθηκες.

Η Etta κάνει την τελευταία live εμφάνισή της το 2009 στο αμερικάνικο Dancing with the stars και τραγουδάει το θρυλικό κομμάτι At Last, αυτόν τον ύμνο για κάθε ερωτευμένη γυναίκα που δίνεται άνευ όρων στον σύντροφό της. Tο 2010 της ανακοινώνουν ότι πάσχει από λευχαιμία.

Etta-James-Credit-Alan-Mercer-COPYΠάντοτε η James δεν ακολουθούσε τις επιταγές της μουσικής βιομηχανίας, ούτε στο θέμα της λεπτεπίλεπτης κομψότητας, ούτε στη σχέση της με τα ναρκωτικά και το αλκοόλ παραμένοντας «βρώμικη» και μποέμισσα ως το τέλος. Παλεύοντας με τους δαίμονές της η αντισυμβατική δημιουργός θα υποστεί ως το τέλος με αξιοθαύμαστη δύναμη τις συνέπειες από την ακατανίκητη έλξη της για έκθεση του εαυτού της.

Η τζαζ, η σόουλ, το ροκ και το φανκ της οφείλουν πάρα πολλά και η φυσιογνωμία της θα παραμείνει στο πάνθεον της μουσικής ιστορίας. Και εμείς, η κάθε γυναίκα αυτού του κόσμου πολλά ευχαριστώ που σε σκληρές εποχές, πολύ πιο σκληρές από τώρα, απέδειξε με τον καλύτερο τρόπο τί είναι να είσαι γυναίκα.

Πιες ένα κρασί στον καναπέ σου…και βάλε λίγη Etta. 

Ευχαριστώ το “Music paper” για ένα παλιό αφιέρωμα στην Etta James που με βοήθησε στις πολύ σωστά συγκεντρωμένες πληροφορίες

Κωνσταντίνα Πανούση


*Ακολουθήστε το brooklyne.gr στο Google News για να ενημερώνεστε άμεσα για όλα τα νέα μας άρθρα!

Κωνσταντίνα Πανούση
Είμαι από τις γυναίκες που «κάνουν και καλό Λιβανέζο» αν θυμάσαι λίγο από Τόνυ Άντονυ. Μάνα, σύζυγος, ερωμένη, επιχειρηματίας, δημοσιογράφος, food blogger,αδερφή, φίλη…βαρέθηκα. Αγαπάω πολύ, γελάω δυνατά, νευριάζω και δεν το θες. Στο ενδιάμεσο μαγειρεύω. Εδώ νιώθω ο εαυτός μου και θέλω να νιώθεις και εσύ. Θα τα λέμε!
Brooklyne